Η βιωσιμότητα στην EQC.

Η φωτογραφία δείχνει μια πίσω άποψη της Mercedes-Benz EQC.

Η βιωσιμότητα στην EQC.

Ο στόχος της Mercedes-Benz, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Ambition 2039», είναι να έχει δημιουργήσει έως τότε έναν στόλο καινούριων οχημάτων με ουδέτερο ισοζύγιο CO₂. Ο περιβαλλοντικός έλεγχος 360° της Mercedes-Benz, τον οποίο η EQC 400 4MATIC ολοκλήρωσε με επιτυχία, ως το πρώτο όχημα της επωνυμίας προϊόντων και τεχνολογιών EQ, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο οικολογικό ισοζύγιο, στο οποίο εξετάζονται λεπτομερώς οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του οχήματος, δηλαδή, από την προμήθεια των πρώτων υλών, την παραγωγή και τη χρήση του (για απόσταση 200.000 χιλιομέτρων) έως και την ανακύκλωσή του. Η Mercedes-Benz είναι ο πρώτος κατασκευαστής οχημάτων που διενεργεί συστηματικά τον συγκεκριμένο περιβαλλοντικό έλεγχο από το 2005. Η διαδικασία βασίζεται στο διεθνές πρότυπο ISO 14040 και το αποτέλεσμα ελέγχεται και εξωτερικά από τον οργανισμό TÜV Süd με μια πολύπλοκη διαδικασία, για απόλυτη διαφάνεια.Υπό αυτό το πρίσμα, η EQC 400 4MATIC επωφελείται από το σύστημα κίνησης, χωρίς τοπικές εκπομπές και την υψηλή αποδοτικότητα του ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης κίνησης. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να αντισταθμίζουν τις  υψηλότερες εκπομπές CO₂ που προκύπτουν συνήθως κατά την παραγωγή τους, με την επακόλουθη λειτουργία κατά την οδήγησή τους, ανάλογα με την πηγή ρεύματος που θα χρησιμοποιηθεί. Τα ηλεκτρικά οχήματα που λειτουργούν μόνο με ανανεώσιμες ενέργειες εκπέμπουν έως και 70 τοις εκατό λιγότερο CO₂ κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους, συγκριτικά με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ο στόχος μας για το 2022: Ουδέτερο ισοζύγιο CO₂ από το εργοστάσιο.

Η φωτογραφία δείχνει μια πλευρική άποψη της Mercedes-Benz EQC.

Ο στόχος μας για το 2022: Ουδέτερο ισοζύγιο CO₂ από το εργοστάσιο.

Ενώ οι συνθήκες είναι κατά τα άλλα ίδιες, προκύπτει περισσότερο CO₂ κατά την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων συγκριτικά με την παραγωγή οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, κυρίως λόγω της μεγάλης ποσότητας ενέργειας που απαιτείται για την παραγωγή των κυψελών μπαταρίας. Επομένως, σε βάθος χρόνου, είναι σημαντική η προμήθεια ενέργειας με ουδέτερο ισοζύγιο CO₂ για την παραγωγή, πράγμα το οποίο η Mercedes-Benz θέλει να επιτύχει σε όλα τα ευρωπαϊκά της εργοστάσια από το 2022. Ένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, μεταξύ άλλων,  αποτελεί η χρήση «πράσινου» ρεύματος από το τοπικό αιολικό πάρκο, μεταξύ άλλων, για την παραγωγή της EQC στο εργοστάσιο της Mercedes-Benz στη Βρέμη, καθώς και για την παραγωγή μπαταριών στις εγκαταστάσεις της Deutsche ACCUMOTIVE, στο Kamenz της Σαξονίας.
Στο στάδιο της χρήσης, ο οδηγός μπορεί κι αυτός να επηρεάζει άμεσα το περιβαλλοντικό ισοζύγιο του ηλεκτρικού του οχήματος από σήμερα και όλας, ανάλογα με το ρεύμα που χρησιμοποιεί. Το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, ιδίως το ισοζύγιο CO₂, είναι αντίστοιχο (με συμβατικού οχήματος) αν εξετάσουμε συγκεκριμένα τον συνολικό κύκλο ζωής της Mercedes-Benz EQC μετά από 200.000 χιλιόμετρα. Με τη χρήση καθαρού ρεύματος για τη φόρτιση των μπαταριών, το αποτύπωμα CO₂ της EQC μπορεί να μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ.

Η σύνθεση των υλικών της EQC.

Η φωτογραφία δείχνει το εσωτερικό της Mercedes-Benz EQC.

Η σύνθεση των υλικών της EQC.

Η μάζα της EQC 400 4MATIC, άνευ φορτίου, ανέρχεται σε 2.420 κιλά. Το μεγαλύτερο της μερίδιο, 39 τοις εκατό, αναλογεί στον χάλυβα και τα σιδηρούχα υλικά, ενώ ακολουθούν τα ελαφρά μέταλλα (23 τοις εκατό) και τα πολυμερή υλικά, δηλαδή τα πλαστικά (18 τοις εκατό).

Ως προς τη συτνήριση φυσικών πόρων, η χρήση αποδοτικών υλικών, όπως ανακυκλωμένα πλαστικά και ανανεώσιμες πρώτες ύλες, στην κατασκευή οχημάτων κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος. Έτσι, το νέο, υψηλής ποιότητας ύφασμα καλύμματος καθίσματος «Response» για την EQC είναι 100 τοις εκατό κατασκευασμένο από ανακυκλωμένες φιάλες PET. Ανακυκλωμένα πλαστικά χρησιμοποιούνται και στην επένδυση της υποδοχής εφεδρικού τροχού ή στα καλύμματα της κάτω πλευράς του χώρου του κινητήρα. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται ανανεώσιμες πρώτες ύλες, όπως π.χ. κάνναβη, μαλλί και χαρτί. Οι ίνες του φυτού της κάνναβης χρησιμοποιούνται π.χ. στην επένδυση χώρου φόρτωσης, ενώ το χαρτί με τη μορφή κυψελοειδών πυρήνων χαρτιού στο δάπεδο του χώρου φόρτωσης. Συνολικά 100 εξαρτήματα της νέας EQC, καθώς και μικροεξαρτήματα, όπως κουμπιά πίεσης, παξιμάδια και συνδετήρες καλωδίων, συνολικού βάρους 55,7 κιλών, κατασκευάζονται από αποδοτικά υλικά, ως προς την υπέυθυνη χρήση των φυσικών πόρων.

Δεύτερη ζωή για τις μπαταρίες υψηλής τάσης.

Η φωτογραφία δείχνει μια πίσω άποψη της Mercedes-Benz EQC με έναν σταθμό φόρτισης σε περιβάλλον πόλης.

Δεύτερη ζωή για τις μπαταρίες υψηλής τάσης.

Η Mercedes-Benz συμμετέχει ενεργά στην έρευνα και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών ανακύκλωσης, προκειμένου να διασφαλίσει τις μελλοντικές ανάγκες σε πρώτες ύλες για την ηλεκτροκίνηση. Ήδη, έχει αποκτήσει γνώσεις για την ανακύκλωση των μπαταριών ιόντων λιθίου μέσα από διάφορα ερευνητικά προγράμματα και συνεργασίες με προμηθευτές και επιχειρήσεις διαχείρισης απορριμμάτων. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ανακύκλωση των χρησιμοποιημένων πρώτων υλών, όπως λίθιο, νικέλιο, λευκόχρυσος, κοβάλτιο και σπάνιες γαίες, η οποία ξεκινά ήδη από τον σχεδιασμό των εξαρτημάτων. Για τη διαδικασία ανακύκλωσης της μπαταρίας, η Mercedes-Benz έχει ορίσει τέσσερα στάδια και έχει αναπτύξει τις αντίστοιχες διαδικασίες: ReUse (μακροπρόθεσμη επαναχρησιμοποίηση της μπαταρίας, π.χ. για σταθερούς συσσωρευτές ενέργειας), RePair (εργασίες επισκευής στην μπαταρία), ReManufacturing (αποσυναρμολόγηση και ανακατασκευή της μπαταρίας), καθώς και ReMat (ανακύκλωση και ανάκτηση των συστατικών της μπαταρίας).

Μέσω της πλήρως ελεγχόμενης θυγατρικής της Mercedes‑Benz Energy GmbH, η Daimler εστιάζει κυρίως στο στάδιο  ReUse  με τη μορφή σταθερών συσσωρευτών ενέργειας. Γιατί ο κύκλος ζωής μιας μπαταρίας ηλεκτρικού οχήματος, δεν είναι απαραίτητο να ολοκληρώνεται με τη διακοπή της λειτουργίας του αυτοκινήτου, αλλά μπορεί να παρατείνεται μέσω της επαναχρησιμοποίησής της σε σταθερούς συσσωρευτές. Αφού κατά την εφαρμογή αυτή, δεν έχουν σημασία τυχόν μικρές απώλειες ισχύος. Η οικονομομική λειτουργία της μπαταρίας σε σταθερούς συσσωρευτές είναι εφικτή για τουλάχιστον δέκα  επιπλον έτη περίπου. Έτσι, μέσω της επαναχρησιμοποίησης των μονάδων ιόντων λιθίου, η οικονομική τους χρήση σχεδόν διπλασιάζεται.

EQC 400 4MATIC: κατανάλωση ρεύματος σε kWh/100 km (σε μικτό κύκλο):25.0 - 22.3 , εκπομπές CO2 σε g/km (σε μικτό κύκλο): 0.